Wat als we meer gebruik gaan maken van datavelden bij aanbestedingspublicaties net zoals in Hongarije?

Weblogs

Hongarije. Dat ligt oostelijk van ons en is onderdeel van de EU en de NAVO.

Ik lees er van alles over

Vaak gaat het over Orban. Meestal gaat het dan over Orban die weer EU-besluiten dwarsboomt met een vetorecht of NAVO besluiten bemoeilijkt. Ook dat het uiteindelijk na alle dwarsbomerij en moeilijkdoenerij toch wel lukt met hem. Gewoon een man die veel aandacht nodig heeft. Een man die bezoeken met PVV-voorman en enige PVV-lid meneer Wilders breed uitmeet, en omgekeerd. Ik lees er dus best wat over.

Máár ook nooit over inkoop

Het zijn altijd rapportages over inkoop door bedrijven die op een of andere wijze aan Orban of zijn familie en vrienden zijn verbonden. Of beter gezegd: over opdrachten - ook inkoop dus - die aan die bedrijven zijn gegeven. Terwijl tegelijkertijd veel geld aan subsidies die kant uit gaat. Volgens de artikelen die ik lees is hij ook in staat delen daarvan naar zijn favoriete voetbalclubs te sluizen.

Ik had er dus wel een beeld bij

Namelijk een beeld van een corrupte despoot, die zijn ambtenaren onder druk zet om bepaalde verplichtingen aan te gaan. Met een bureaucratie die een Orban altijd kan overrulen.

We kunnen wel leren van hun wijze van publiceren van aanbestedingen

Daar kwam ik achter tijdens een tweejaarlijkse conferentie en workshop van IRSPP.  Daar waren vertegenwoordigers uit Hongarije aanwezig, die vertelden hoe ze bij het publiceren van aanbestedingen gebruik maakten van datavelden. Ze vertelden ook over de winst die ze behaalden bij het doen van analyses.

Wat kunnen we dan leren?

Door bepaalde gegevens in een dataveld te zetten in plaats van in een pdf, zijn die gegevens eenvoudiger en eenduidiger op te sporen. Voorbeeld: de soort prijsformule. De Hongaren zetten zoveel mogelijk gegevens in datavelden, daarom zijn zij in toenemende mate in staat om gedegen analyses te maken. Ze hebben tenslotte eenduidige data!

Bij onze aanbestedingen zetten wij een aantal gegevens in datavelden, maar de rest staat in een pdf-document. Een pdf-document waarvoor elke aanbestedende dienst zelf het format bedenkt. Zonder afspraken over wat waar staat, met welke kop of subkop. Het zoeken van eenduidige en uniforme gegevens is zo een stuk moeilijker. En daarmee ook het ophalen van gegevens om allerlei analyses te kunnen doen. Analyses die een aanbestedende dienst kan helpen bij:

  • het analyseren van de eigen aanbestedingen om er zelf beter van te worden;
  • het opstellen van hun aanbestedingsstrategie of aanbieders bij hun aanbiedingenstrategie.

Ik ben benieuwd: met welke gegevens invoeren in een dataveld zijn wij het meest geholpen?

Veel open mind gewenst!

Richard

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.